perjantai 17. syyskuuta 2021

Hyvää asiakaspalvelua?

 



Kaikki meistä on varmasti törmännyt niin hyvään kuin huonoonkin asiakaspalveluun, ja tietenkin kaikkeen myös nuiden ääripäiden väliltä. 

Asiakaspalvelu on laaja käsite, ja ulottuu yllättävän moneen asiaan lopunkaiken ihan meidän jokaisen arkipäiväisessä elämässä. 

Kellään meistä ei joka päivä ole hyvä päivä, ja se ihan kaikille sallittakoon. Kuitenkin jos työskentelee asiakaspalvelun parissa tavalla tai toisella, niin koen, että se kaikista huonoin päivä ei kuitenkaan ole oikea tapa purkaa asiakkaisiin. Tähän ajatukseen moni ehkä voi yhtyä? 

Ikävä kyllä, tuohon huonoon asiakaspalveluun olen itse viime aikoina törmännyt harmittavan usein. Asia jää mieleen, ja pilaa helposti omankin päivän, ja helposti sitä itsekin tulee välillä taas jatkettua seuraavaan ihmiseen ja tästä se ketju lähtee liikkeelle. 

Eikös sen käytännössä pitäisi kuitenkin olla toisinpäin?




Todella ihanteellinen tilanne on esimerkiksi työpäivän jälkeen ehkä hieman väsyneenä ja kenties nälkäisenä kauppaan meno. Kun menet maksamaan ostoksia, ja kassalla onkin oikeasti aidosti hymyilevä myyjä joka kenties ehkä vaihtaa kanssasi pari sanaa, tai kenties kiinnittää vaikkapa huomion uuteen takkiisi. Kuinka pienellä sen ilon ja hyvän asiakaspalvelun lopulta saakaan aikaan. Tälläinen on todella hyvää asiakaspalvelua, ja kas, siihen ei todellakaan paljoa tarvita! 

Törmäsinkin omien viime aikaisten huonojen asiakaspalvelu kokemusten perusteella SuomiArvostelut sivustoon, ja ihan mielenkiintoinen sivusto olikin kyseessä täytyy myöntää. Sivustolla pystyy etsimään yrityksiä ja lukemaan sitten arvosteluja, esim: Iittala. Mielestäni kohtuu kätevää, ja ennen kaikkea on mukava lukea josko vaikka jollakin muulla on samanlaisia kokemuksia, niin kenties voi olettaa, että kyseessä ei ole ainoastaan jonkin firman yksittäinen tapaus. Ilman muuta ne positiiviset ja iloisetkin kokemukset kannattaa kirjata ylös, koska myös niitä lukiessa saa hyvän mielen! 





Jos ei puhuta suoraan face to face tai puhelin asiakaspalvelusta, niin myös s.postilla käytävä asiakaspalvelu on mielestäni tänä päivänä entisestään äärimmäisen iso asia. Itse käytän s.postia todella aktiivisesti, ja kuten myös muihinkin viesteihin niin s.posteihin pyrin vastaamaan lähes heti, tai ainakin niin pian kun mahdollista. Jos en heti pysty vastaamaan, niin ilmoitan koska palaan asiaan ja tästä pidän kiinni. 

Tästä aiheesta kävin muuten loistavia keskusteluja mm. kun laitoimme vanhaa kotiamme myyntiin, niin välittäjien kanssa. Näitä keskusteluja voi muistella hymyssä suin. 

Tämä on sellainen aihe muuten, josta voisin kirjoittaa vaikka ja kuinka pitkään, ja helposti saan hiukseni nousemaan tästä aiheesta! Mutta, tottakai kaikki toimii tavallaan, mutta ystävällisyys ja se kuuluisa asiakaspalvelu kuitenkin tässäkin on iso asia! 


Onko sinulla jokin erityinen hyvä tai huono asiakaspalvelu kokemus joka on jäänyt mieleesi? 


Nyt toivottelen teille kaikille kuitenkin mukavaa päivää! Ja muistetaan hymyillä, se tarttuu helpoisti! :)


P.S. Kuinka olinkaan ajatellut, että menen keräämään tuon ihanan Mifuko:n korin täyteen auringonkukkia loppukesästä, mutta kuinkas kävikään? Läheisellä pellolla ei tänä vuonna kasvanutkaan samaan tapaan auringonkukkia, joten tältä vuodelta ne jäivät poimimatta. Onneksi kuitenkin kaupasta on löytynyt kauniita ja iloa tuovia piristyksiä :)

4 kommenttia:

  1. Samaistun hyvin tunteisiisi huonoa asiakaspalvelua kohdatessa. Toisaalta pitkään asiakaspalvelussa ollessa myös huono asiakaskäyttäytyminen on aivan yhtä turhauttavaa ja stressavaa. Uskon, että molemmilta ääripäiltä vältyttäisiin, kun muistettaisiin olla ihmisiä toisillemme ja huomaavaisia. Tämä on hyvä aihe pohdittavaksi, kiitos kun avasit mielenkiintoisen aiheen!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, ihan mahtava kuulla! :)

      Tuo oli todella hyvin sanottu: kun muistettaisiin olla ihmisiä toisillemme, se kyllä todella kiteyttää tuon asian todella hyvin ja tottakai toimii elämässä muutenkin loistavasti :)

      Mukava kuulla, että aihe oli mielenkiintoinen! Itselle se nousi esiin, kun viime aikoina olen törmännyt pariinkin erittäin huonoon kokemukseen, joten oli pakko kirjoittaa aiheesta :D

      Poista
  2. Olen samaa mieltä. Minusta asiakaspalvelijan henkilökohtainen fiilis EI saa näyttäytyä asiakkaalle. Olen itsekin ollut asiakaspalvelutehtävissä ja mm kouluttautunut myyjäksi, eikä minusta tässä asiassa ole poikkeusta; asiakaspalvelijan on oltava hyväkäytöksinen ja ystävällinen vaikka asiakas ei olisi ja vaikka sisimmässään ajattelisi mitä ikinä haluaa. Ja miten ihanasti toisen pahan mielen voi kääntää ystävällisillä sanoilla, ymmärryksellä, empatialla, pienellä sydämellisellä eleellä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen aivan samaa mieltä: ei minunkaan mielestäni asiakaspalvelijan huono fiilis saa näyttäytyä. Silloin on parempi pysytellä kotona, tai jos on toistuvaa ( tähänkin olen törmännyt ), niin olisiko parempi vaihtaa alaa?!

      Ja voin yhtyä myös tuohon, että asiakaspalvelijan on oltava hyvä käytöksinen, vaikka asiakas ei sitä aina olisi. Itsekin olen työssä, jossa tulee kuraa niskaan, mutta kuitenkin on pysyttävä tyynenä siitä huolimatta. Vaikka se ei todellakaan ole aina helppoa!

      Pienistä puroista kasvaa suuri joki :)

      Poista

Ilahdun kommenteista kovasti <3 Kiitos että vierailit kylässä :-)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...