tiistai 10. kesäkuuta 2025

Vastaatko (sähköposti) viesteihin?

 


No nyt päästään aiheeseen josta saisin varmasti vaikka kirjan kirjoitettua, mutta jo tässä vaiheessa koetan että saisin pidettyä postauksen sopivan tiiviinä aiheen laajuudesta ja tunteista huolimatta! :D Tämä aihe blogi postaukseen on ollut itsellä todella usein "kynän alla", mutta olen kuitenkin hieman siirtänyt ja siirtänyt kirjoittamista. Mutta eihän asiat ainakaan muutu jos ei niitä yritä muuttaa, joten nyt ajattelin että alampa rustaamaan postausta.  

Tiedän, että en ole asian kanssa yksin ja olenkin lukenut mm. instan puolella hyviä nostoja tästä aiheesta useammankin kerran tässä aikojen saatossa. Mm. @byjohannatuominen kirjoitti erittäin hyvin instan puolella viime vuonna aiheesta ja kiittelinkin häntä todella kovasti aiheen nostosta! 

Ja josko sitten itse aiheeseen. 



Mitä sinä ajattelet (sähköposti) viesteihin vastaamattomuudesta? Minkälaisia ajatuksia se herättää?  Laitoin sähköpostin nyt sulkuihin, vaikka sinänsä aiheena haluan kirjoittaa nyt yleisesti myös viesteihin vastaamattomuudesta. 

Jos nyt vaikka ensin käsitellään nimenomaan sähköposteja. Itse olen näiden (blogi) vuosien aikana törmännyt niin monta kertaa siihen että sähköposteihin ei vastata. Ehkä rivien välistä pystyy jo lukemaan, että aihe saa siis omat karvat nousemaan ja suoraan sanoen en voi ymmärtää tätä tapaa toimia, varsinkaan jos se on yrityksellä aina tapana, jos siis olen usein yhteydessä johonkin samaan yritykseen. 

Jos lähetät esim. jollekin yritykselle viestiä kysyäksesi lisää esim. heidän tuotteistaan tai palvelusta tai lähestyt heitä vaikka some yhteistyön merkeissä, niin olet kaiketi näissä kaikissa aiheissa kiinnostunut yrityksestä ja odotat vastausta. Odotat ehkä suurellakin innolla vastausta, koska haluaisit lisää tietoa, mutta sitten menee päivä, toinen, kolmas. Seuraava viikko ja et saa vastausta. Lähetät ehkä viestin uudelleen siinä toivossa, että viesti on ehkä mennyt heillä roskapostiin tai sitä ei ole syystä tai toisesta huomattu. Ja kenties taas sama juttu, odotat ja odotat ja aivan turhaan. 

Yllä mainittuun vaihtoehtoon olen törmännyt aivan liian usein itse ja no niin, se saa todella karvat nousemaan! 

Toinen vaihtoehto mihin olen törmännyt on se, että kun olen aikani odottanut ja lähestynyt asiallani uudestaan niin vastaukseksi saan: "kaikki viestisi on kyllä saapunut perille..." . Tuossa vaihtoehdossa koen, että asia käännetään lähettäjää vastaan ja lähettäjä on nyt liioin häirinnyt kun on ottanut esimerkiksi uudelleen yhteyttä jos ei ole ensimmäiseen viestiin saanut vastausta. 

Ei minusta oikein reilua tuokaan, jos on oma virhe että ei ole ajallaan vastannut viestiin. 

Kolmanneksi ja viimeiseksi vaihtoehdoksi mihin myös välillä olen törmännyt on se, että viestit on oikeasti mennyt roskapostiin ja niitä ei ole sieltä huomattu. Tästä on usein aidosti ja vilpittömästi pahoiteltu asiaa, joten voi sanoa että loppu hyvin, kaikki hyvin. 

Onko sinulla vastaavia kokemuksia tai jotakin erilaisia? 



Sitten jos puhutaan ihan yleisesti viesteistä, esim. wa, tekstiviesti ym. niin pakko myöntää että en siinäkään oikein sen enempää ymmärrä vastaamattomuutta. 

Tottakai, kaikilla meillä on kiireemme, ja viesti voi ilman muuta tulla juuri huonolla // kiireisellä hetkellä jolloin ei ehdi paneutua kunnolla, varsinkin jos viestiin vastaaminen vaatii ajattelua tai jonkin asian tarkistamista esim. Ymmärrettävää ilman muuta. 

Mutta.

Itse kuitenkin toimin tuollaisessa tapauksessa niin, että kerron  saaneeni viestin ja palaavani heti kun ehdin niin paremmin aiheeseen. Koen että se on  viestin lähettäjää kohtaan ystävällistä. Tätä samaa tapaa kyllä käytän myös sähköpostissa, jos en ehdi kunnolla "kohtuullisessa" ajassa vastaamaan, tällöin viestin lähettäjä tietää, että viesti on kuitenkin mennyt perille ja siihen tullaan vastaamaan. 

Itsellä on jäänyt erittäin hyvä keskustelu mieleen, jota en varmasti ihan heti tule unohtamaan. Kun olimme myymässä edellistä kotiamme ja kilpailutimme välittäjiä niin yhden välittäjän kanssa kävin tästä samaisesta aiheesta niin hyvää keskustelua, että muistan hymyilleeni monta päivää sen keskustelun jälkeen ja kokeneeni niin ymmärrystä asian suhteen, olimme niin samalla nuottiviivoilla hänen kanssaan. Hänellä oli myös yrittäjän näkökulmasta juuri hyviä pointteja asiaan ja hänelle oli tärkeää, että vaikka sopimusta ei jonkun kanssa olisi syntynyt niin se että vastaukset olivat tulleet nopeasti ja viestin vaihto onnistui niin asiasta jäisi aina hyvä kuva ja niinhän se on että sana kiertää. En voinut kun ylle ja alleviivata hänen ajatuksiaan! 

Tässä nyt oma näkemykseni tähän aiheeseen. Kenties tämä postaus saa joskus jatkoa, mutta onpahan nyt ainakin aihe avattu! 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ilahdun kommenteista kovasti <3 Kiitos että vierailit kylässä :-)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...